Motorcross

Motocross er Norges desidert største motorsykkelgren og står for hovedandelen av NMFs medlemmer. Det er et betydelig antall anlegg for Motocross over hele landet og banene ligger ofte i kupert terreng med sand-eller jordunderlag. Grenen har også aktiviteten Freestyle Motocross/FMX underlagt seg.

Hvordan starte med motocross:

Hvordan starte med motocross
Man kan starte med motocross/minicross ved fylte 5 år. Det anbefales at foresatt tar barnet med på banen noen ganger når det er trening for å se hvordan motocross utøves. På Bollandsmoen Motorsportsenter er det hittil kun en fast treningskveld. Det er på tirsdager i hovedsesong.  Når man ønsker å starte i sporten tegnes medlemskap i klubben. Utøveren selv SKAL ha juniormedlemskap ,og minst en foresatt  familiemedlemskap. Alle utøverlisenser inneholder ulykkesforsikring og for barn mellom 5-12 år gjelder vilkårene i NIFs Barneidrettsforsikring.

 

Hva kreves for å delta på trening eller konkurranse?

 * Medlemskap i klubb tilsluttet NMF, som NMK Melhus. Bli medlem i NMK Melhus, følg link  :https://nmk.no/bli-medlem/

* Fra fylte 5 år

* Treningsavgift i NMK Melhus- betales ved "innsjekk" på treningen.

* Lisens for motocross: Man kan enkelt løse SMS-lisens på baneanlegget. Les mer om lisens her :  https://www.nmfsport.no/t/informasjon-2/utoverinformasjon/utoverlisenser/oppleringslisenser

* Nødvendig kjøreutstyr :I reglementet er det kun krav om godkjent hjelm, bryst og ryggskjold (crossvest), hansker og skikkelige støvler med god beskyttelse av fot og legg (crosstøvler) samt en langarmet trøye/jakke og bukse i brannsikkert stoff.I tillegg anbefales det å bruke knebeskyttere, ryggskinne, nyrebelte og albuebeskyttere. Det finnes også beskyttelsesjakker med både albuebeskyttere, ryggskinne, nyrebelte og brystskjold. Såkalte “Enduro-vester” er geniale da man har all beskyttelse for overkroppen i ett plagg. De er også mye behagligere å kjøre med enn tradisjonelle crossvester. Samtidig har de en ordentlig ryggskinne som dekker hele ryggraden.

* Godkjent crossykkel: Hva slags sykkel en skal ha avhenger av ferdighetsnivå og hva man liker. Det er viktig at man begynner med  en motorsykkel som barnet kan mestre. Det er ikke nødvendig å ha det som er "værst", da dette fort kan skremme skremme barna, og ta fra dem gleden med å kjøre motorsykkel. Størrelsen har mye å si, en motorsykkel som er for liten kan være like uheldig som en som er for stor. Som med alle motorsykkelkjøp så betyr følelsen like mye som fornuften, men her beskrives endel egenskaper for de forskjellige sykkeltyper som man bør være klar over.

2-takt kontra 4-takt:
Tendensen går i dag klart i retning av 4-takts sykler innen cross. Motoren har en jevn effektkurve og bra drag allerede ved tomgang. 2-takterne er sterkere, men har en "hissig" effektkurve og krever mye turtall. 2-takterne har lite motorbrems, og er lette å trille i gang om man bremser stopp på motoren. 4-takterne har kraftig motorbrems, og dersom motoren stopper nytter det ikke å trille den i gang.


Starter man når barnet er 5 år er det ikke krav om lisenskurs.

 

INDIVIDUELLE KRAV:

Så snart barna har tatt av støttehjulene på tråsykkelen er de store nok for motocross. Motorsyklene for de minste er på 50 – 65 ccm og toppfarten er cirka 40 km/t. Syklene har automatgir, ellers er de laget som voksenmotorsykler.

– Barna lærer seg å kjøre på én dag. Kravet er at de kan sykle på tråsykkel og beherske sykling uten støttehjul, og interessen for minicross er sterkt voksende. Lek og allsidig aktivitet skal prege tilbudet for å stimulere barns utvikling og aldersbestemte trenbare egenskaper.

BLÅMERKER OG FALL? 
En kan ikke kalle det for ekstremsport, men helt ufarlig er det ikke. Det blir noen velt og sammentreff, men nesten aldri noen skader. Ungene kjører med hjelm og spesielt beskyttelsesutstyr for overkroppen. De aller minste kjører med god margin til hverandre, og de foresatte må følge godt med. De fleste har nok slått seg mer på tråsykkel enn i motocross.

FOREBYGGER ULYKKER I TRAFIKKBILDE SENEREI LIVET:
Barn ser idretten som lek, men vi har den oppfatning at sporten ruster  barna frem til de blir 16 år og kan kjøre moped.Forsking viser at med motorsport som hobby fra de små barneår, fører til mer forsiktige og tryggere trafikanter i det voksne liv.

Det er i regi av Norges Motorsports forbund at barn og unge mellom 5 og 16 år kan kjøre motorsykkel lovlig i Norge på godkjente baner.

SIKKERHETSUTSTYR:

Så lenge utstyret tilfredsstiller sikkerhetskravene kan du velge det utstyret du liker best selv både når det gjelder farge og fasong. 
I reglementet er det KUN krav om godkjent hjelm, bryst og ryggskjold (crossvest), hansker og skikkelige støvler med god beskyttelse av fot og legg (crosstøvler) samt en langarmet trøye/jakke og bukse i brannsikkert stoff.


I tillegg anbefales det å bruke knebeskyttere, ryggskinne, nyrebelte og albuebeskyttere. Det finnes også 
beskyttelsesjakker med både albuebeskyttere, ryggskinne, nyrebelte og brystskjold. Såkalte "Enduro-vester" er geniale da man har all beskyttelse for overkroppen i ett plagg. Anbeales ,da de er mer komfortable å kjøre med, enn tradisjonelle cross vester. Samtidig har de en ordentlig ryggskinne som dekker hele ryggraden.

 

Det er et krav på motocrossbanen at man bruker en
godkjent hjelm, denne skal være CE-merket.
For å unngå å få grus-spruten 
(fra han som ligger foran deg) i øynene kjører 
man også med kjørebriller som festes på hjelmen.
 

Et av de viktigste punktene når det gjelder kjøreutstyr 
og motocross er støvlene. Gode støvler beskytter ben 
og ankler mot skader ved en velt. Det er fort gjort å 
velte i crossbanen å få sykkelen over bena.

Vær OBS på at lønner seg å investere i skikkelige støvler 
og ikke "billig-støvler" som ofte er veldig myke i sålen og
som gjør kjøringen ubehagelig. I tillegg kan disse også 
være sparsom med støtte i sidene og over rist.

Avbildet er anerkjente crosstøvler som har solid såle, 
gir meget god beskyttelse av fot og legg samt tåparti.

 

 

Knebeskyttere er et krav.

Dette trenger man, og det finnes flere typer på markedet.
Det som mange har begynt å bruke er knebeskyttere som
er leddet ved kneet slik at man kan feste den litt opp på
låret og nedover leggen. Disse gir maksimal beskyttelse 
og kjørekomfort men koster noe mer enn vanlige
knebeskyttere.

(Lange leddet knebeskyttere er nødvendig i minicross for
de minste. Knebeskyttere som ofte brukes ved
rulleskøyteløpere - avbildet nederst av disse to - er helt
greit)

 

 

For å holde nyrene på plass bruker man nyrebelte i
motocross. Mange bruker dette i forbindelse med en
ryggskinne som i tillegg til å beskytte ryggen har samme
funksjon som et nyrebelte hvor man spenner dette fast 
rundt mageregionen.

(ikke krav i minicross for de minste, brynje som under er
fullstendig dekket)

 

Brynje (crossvest) bruker man for å beskytte bryst, rygg
og skuldre mot harde støt. Mange av disse har også albue-
beskyttere på seg. Det finnes også beskyttelsesjakker med
både albuebeskyttere, ryggskinne, nyrebelte og brystskjold.

Såkalte "Enduro-vester" er geniale da man har all
beskyttelse for overkroppen i ett plagg. De er også mye
behageligere å kjøre med enn tradisjonelle crossvester.
Samtidig har de en ordentlig ryggskinne som dekker hele
ryggraden.

Et eksempel på bra beskyttelse kan du se til venstre her,
(nederst). Denne beskytter bryst, rygg, skuldre og albue
og kalles "Enduro-vest". Ofte brukt i minicross for de minste
da den er behagelig, lett å ta på og er "alt-i-ett" og 
beskytter maksimalt.

 

Nakkeskader er sjeldne, men får drastiske følger. 
Disse kragene er en ekstra beskyttelse, men ingen krav.

Enkel nakkekrage (avbildet øverst, med vaskbart trekk).
Nakkekrage ("donut" type) er ikke laget for å beskytte 
nakke mot kompresjon/vridning. Meningen med disse er å
beskytte kragebeinet mot slag fra hjelmen.

Denne litt mer avanserte nakkekragen (avbildet nederst) 
er laget av karbonfiber, fiberglass og forsterket plastikk
delvis dekket med en myk støtabsorberende skum. Denne
gir god beskyttelse mot skader som følge av ekstrem
hodebevegelse forover, bakover og sidelengs. Samtidig
beskytter det også mot kompresjon av ryggraden, og den
beskytter mot potensielle skader ved at hjelmkanten 
treffer nakken. Kraven til venstre er i tillegg CE-merket.

Hansker er et must, crosshansker skal være lette og
bevegelige samt gi beskyttelse til fingre. Man må ikke
ha hansker beregnet for cross, men dette anbefales.

I tillegg må man ha bukse og jakke. Man må ikke ha 
spesielt utstyr men det anbefales. Kravet er imidlertid
langermet trøye og bukse - og skal være i brannsikkert stoff.

Avbildet sett er skjorte for å ha utenpå brynje og bukse 
som er polstret med innlegg for ekstra beskyttelse av 
hofter og kne.

Klasser:

MX 1 (Norgesmesterskap)
MX 2 (Norgesmesterskap)
MX Damer (Norgesmesterskap)
MX Junior (Norgesmesterskap)
MX 85 (Norgesmesterskap)

Aldersgrenser:
For alle treninger, arrangement og konkurranser som har med utøvere under 13 år gjelder forskrifter for barneidrett i motorsport. For alt annet se Treningsreglementet og grenens Spesialreglement (SR).

Fra 11-12 år MX rekrutt.
Fra 13-15 år MX 85.
Fra året en fyller 14 til og med året man fyller 18 MX Junior.
Fra det året man fyller 15 MX 2.
Fra det året man fyller 16 MX 1 og MX 3.

Toppidrett:

 

Freestylre Motorcross (FMX)

Freestyle Motocross er en av disiplinene innen Motocross der triks over store hopp gir poeng. Kjente norske utøvere er Ailo Gaup, André Villa og Oliver Lie.

For mer informasjon klikk HER!